اينستاگرام از زمان شروع تا امروز، پيشرفت زيادي داشته و هر بار با آپديت هاي مختلف به طور منظم، قابليتهاي جديدي را براي كاربران خود ارائه ميكند. اين موضوع، شناخت بهتر اينستاگرام و همه ويژگي هايش را سخت تر از قبل كرده و باعث شده تا كاربران با اصطلاحات اينستاگرام در محيط اين شبكه اجتماعي، غريبه شوند.
از اين رو تصميم داريم در اين مقاله به طور كلي شما را با تمامي اصطلاحات اينستاگرام آشنا كنيم تا ديگر هيچ موردي درباره اين اپليكيشن براي شما نشناخته نماند. اصطلاحات اينستاگرام، به منزله فرهنگ اينستاگرام مي باشد كه براي ارتباط صحيح با ديگران درك آن ها ضروري است.
اصطلاحات اينستاگرام | بخش مشخصات كاربري
نام كاربري (آيدي) / Username
آيدي يكي ديگر از پركابردترين اصطلاحات اينستاگرام بوده و براي ارتباط افراد در اين شبكه اجتماعي مورد استفاده قرار ميگيرد. آي دي هر كاربر با ديگري متفاوت بوده و افراد براي وارد شدن به صفحات مختلف، بايد از طريق سرچ اين اپليكيشن آيدي اكانت مورد نظر را وارد كنيد.
بيو / Biography
در قسمت بيو، اطلاعات شخصي مانند نام و نام خانوادگي، شغل، علاقه مندي ها و يا لينك كسب و كار اينترنتي خود را ميتوانيد بنويسيد؛ كه در اصطلاحات اينستاگرام بيو يا بايو گفته ميشود.
ويرايش حساب كاربري / Edit profile
با ويرايش پروفايل اينستاگرام ميتوانيد اطلاعاتي نظير نام، نام كاربري، ايميل، عكس پروفايل، بيوگرافي و… را مديريت كنيد.
حساب كاربري / Profile
صفحه اي متشكل از اطلاعات شخصي مثل بيوگرافي، عكس پروفايل، تعداد پست، فالوور و فالووينگ ها را شامل مي شود.
اصطلاحات عمومي اينستاگرام
پست / Post
يكي از پايهترين اصطلاحات اينستاگرام «پست» هست كه ميان همهي كاربران استفاده ميشود. به هر مطلبي كه در اينستاگرام منتشر ميشود، پست ميگويند. پست مي تواند به صورت عكس، ويديو و تصاوير متحرك باشد. در اولين صفحه اپليكيشن اينستاگرام، ما پست هاي اشتراكي فالووينگ هايمان را مي بينيم؛ همچنين پست هايي كه ما به اشتراك مي گذاريم در دسترس فالوور هايمان قرار مي گيرد.
فالو / Follow
فالو به معني دنبال كردن است. شما اكانت مورد علاقه خودتان را فالو مي كنيد؛ سپس در ليست فالوور هاي آن اكانت قرار مي گيريد و از آن پس پست هاي اشتراكي آن در فيد (صفحه اصلي) شما نمايش داده مي شود.
فالوور / Follower
يكي از اصطلاحات اينستاگرام كه براي كاربران پراهميت بوده، فالوور است. فالوور به تعداد دنبال كننده هاي يك پيج گفته مي شود. و ميزان كميت فالوور با محبوبيت صفحه رابطه مستقيم دارد.
فالووينگ / Following
اين اصطلاح دقيقا كلمهي مقابل فالوور است. و نشان دهنده تعداد صفحه هايي است كه فرد در اينستاگرام دنبال مي كند.
فيد / Feed
فيد در اصطلاحات اينستاگرام همان صفحهي هوم (خانه)، است كه شامل استوري و پست هاي افراد مي شود. كاربران اينستاگرام اغلب با صفحهي فيد سر و كار دارند.
اكسپلور / Explore
در قسمت اكسپلور اينستاگرام، پست هاي پيشنهادي اين شبكه به كاربر نشان داده مي شود. اين پيشنهاد ها بر اساس علاقه مندي هاي فرد و همچنين فالوور و فالووينگ هاي اكانت نشان داده مي شود.
دايركت / Direct
دايركت در اصطلاحات اينستاگرام به معناي ارسال پيام از طريق اينستاگرام است. دايركت به بخشي گفته مي شود كه در آن كاربران اينستاگرام ميتوانند با هم در ارتباط باشند. و توسط اينستاگرام به ارسال پيام متني، عكس، پست و استوري بپردازند.
استوري / Story
يكي از اصطلاحات اينستاگرام است كه از آپديت هاي سال 2017 اين اپ به حساب ميآيد. شما مي توانيد توسط استوري اينستاگرام عكس، ويديو و تصاوير متحرك را به مدت محدود به اشتراك بگذاريد.
دنبال كننده هاي شما به مدت 24 ساعت پس از آپلود استوري، آن را ميبينند؛ استوري متفاوت تر از پست اينستاگرام است، و افراد بعلاوه ديدن محتواي شما مي توانند نظرات خود را براي آن بنويسند يا واكنش نشان دهند كه از طريق دايركت به اطلاع شما ميرسد.
لايك / Like
از كليدي ترين اصطلاحات اينستاگرام لايك هست. اگر پستي در اينستاگرام نظر شما را جلب كرد، ميتوانيد با كليك روي آيكون قلب آن را لايك كنيد. امكان لايك كردن پست با دو ضربه روي عكس و ويديوي منتشر شده هم وجود دارد. ساير فالوورها با كليك روي تعداد لايكها، از افرادي كه پست را لايك كردهاند باخبر ميشوند. تعداد لايكهاي يك پست به معناي محبوبيت آن خواهد بود؛ به همين دليل هم نوعي رقابت در اين زمينه بين كاربران اينستاگرام ايجاد شده است.
كامنت / Comment
كامنت به معناي اظهار نظر است. شما پس از اشتراك گذاري يك پست، فالوور هاي پيج شما ميتوانند زير آن پست نظرات، پيشنهادات و يا سوالات خود را در رابطه با محتواي پستتان بيان كنند. و شما با ريپلاي (Reply) كردن آن ميتوانيد پاسخگوي مخاطبانتان باشيد.
ويژگي ديگر كامنت، قابل رويت بودن توسط تمامي مخاطبان اكانت شما ميباشد.
كپشن / Caption
كلمه ‘Caption’ در اصطلاحات اينستاگرام به معناي “عنوان” به كار ميرود. كپشن متني است كه زير يك پست نوشته ميشود، اين متن ميتواند تا 2000 حرف باشد و در آن از ايموجيهاي (شكلك) مختلف استفاده شود، به علاوه شما ميتوانيد در كپشن خود تا 30 هشتگ مختلف استفاده كنيد البته اين به اين معني نيست كه تا دلتان ميخواهد كپشن خود را پر از شكلك و هشتگ كنيد بلكه با استفادهي درست از آنها كپشن خود را طوري بنويسيد كه توجه مخاطب را جلب كرده و آنها را به تعامل تشويق كند.
آي جي تي وي / IGTV
آپلود ويديو در حالت عادي براي اينستاگرام داراي محدوديت زماني بود. البته تا زماني كه اينستاگرام از آپديت آيجي تيوي رونمايي كند.
“IGTV” در اصطلاحات اينستاگرام مخفف كلمه “Instagram Television” است. شما ميتوانيد از طريق آيجي تيوي ويديو هاي بلند را به اشتراك بگذاريد.
ذخيره (سيو) / Save
سيو در اصطلاحات اينستاگرام به معناي “ذخيره كردن” است. در اينستاگرام امكان ذخيره كردن پست ها به صورت مستقيم به گالري وجود ندارد، ولي امكان ذخيره كردن در خود برنامه وجود دارد. شما هر پستي را كه بخواهيد ميتوانيد ذخيره كنيد و از طريق صفحۀ خودتان به آنها دسترسي داشته باشيد. به علاوه، پست هاي ذخيره شده را فقط شما ميتوانيد ببينيد.
ارسال / Send
به فرايند ارسال يك پست يا استوري به هر اكانتي را، “Send” يا همان ارسال ميگويند.
كا / K
كا در اصطلاحات اينستاگرام به معناي 1000 فالوور گفته ميشود.
براي مثال اگر اكانتي 27000 فالوور داشته باشد، در پروفايل آن 27K نوشته ميشود.
لايو / Live
لايو به معناي زنده است. شما براي پخش زنده در اينستاگرام ميتوانيد از قسمت استوري و با كليك بر روي گزينه “Live” شروع به پخش زنده كنيد.
نوتفيكيشن (اعلان) / Notfication
آخرين اطلاعات دربارۀ افرادي كه ما را لايك يا دنبال كردهاند، برايمان كامنت يا نظر ثبت كردهاند و حتي به سؤالهايمان پاسخ دادهاند، توسط نوتفيكيشن به ما اطلاع رساني ميشود.
هشتگ / Hashtag
از طريق استفاده از علامت هشتگ (#) ميتوانيد موضوعات مرتبط با پستتان را مشخص كنيد. در اين صورت، پست شما براي افرادي كه به دنبال اين موضوعات هستند نشان داده ميشود. در اينستاگرام، هر هشتگ، صفحهاي براي خود دارد. افراد ميتوانند صفحۀ يك هشتگ را نيز فالو كنند تا بهترين پستهاي آن هشتگ را دنبال كنند. در بيوگرافي، كپشن، كامنت، دايركت و استوري نيز ميتوانيد از هشتگ استفاده كنيد.
تگ / Tag
هنگام گذاشتن پست ميتوانيد افراد مرتبطي كه در عكس يا ويدئو هستند را، روي عكس يا ويديو تگ كنيد. براي اين كار كافي است گزينۀ تگ را انتخاب كنيد و نام كاربري موردنظرتان را بنويسيد.
آنفالو / Unfollow
اگر ديگر قصد دنبال كردن صفحه اي را نداريد، از طريق پروفايل آن صفحه آيكون “Unfollow” را لمس كنيد. به ياد داشته باشيد در صورتي كه اكانتي را آنفالو ميكنيد، ديگر پست هاي آن اكانت در فيد شما ظاهر نخواهد شد.
بلاك / Block
اگر دوست نداشته باشيد اكانتي محتواهاي شما را ببيند يا نخواهيد به هر طريقي با شما در اينستاگرام در ارتباط باشد، ميتوانيد روي كمك اين گزينه حساب كنيد. به اين ترتيب آن صفحه حتي نميتواند شما را در اكسپلور جستوجو كند.
آنبلاك / Unblock
هنگامي كه صفحهاي كه قبلاً بلاك كرده بوديد را از حالت بلاك خارج كنيد، به اكانت مورد نظر رفته و آن صفحه را آنبلاك ميكنيد.
اصطلاحات تخصصي اينستاگرام
پيج عمومي / Public
در اكانت عمومي شما به تمامي افرادي كه شما را فالو كرده يا نكرده اند، اجازه ميدهيد تا محتواي اشتراكيتان را ببينند.
پيج خصوصي / Private
با خصوصي يا پرايوت كردن صفحۀ كاربريتان ميتوانيد بازديدكنندگان خود را محدود كنيد. به اين ترتيب، اگر هر فردي بخواهد محتواهاي منتشرشدۀ شما را ببيند و وارد صفحهتان شود، بايد از شما اجازهي ورود بگيرد.
كانفيرم كردن / Confirm
اگر پيج شما خصوصي (Private) باشد و شخصي به شما درخواست فالو بدهد و اجازۀ ورود بگيرد، ميتوانيد او را با گزينۀ Confirm تأييد، يا با گزينۀ Delete پاك كنيد.
ري پست / Repost
به فرايند پستكردن تمام و كمال محتوايي از صفحۀ ديگر، ريپستكردن ميگويند.
ري گرام / Regram
شما ميتوانيد پست هاي خود و يا ديگران را در استوري خود به اشتراك بگذاريد و اعلان كنيد؛ كه به آن ريگرام گفته ميشود.
بازنشر (شير) / Share
شير به معناي اشتراك گذاري است. به كار هايي اعم از اشتراك گذاري و فرستادن پست و استوري، شير گفته ميشود.
تعداد بازديد / Impression
تعداد كل بازديدهاي يك پست شما از چهار طريق هوم (فيد)، هشتگ (#)، ساير (Other) و پروفايل را نشان ميدهد.
ويو (بازديد) / View
ويو در اصطلاحات اينستاگرام يعني تعداد دفعاتي كه كابران يك ويديوي اشتراكي را مشاهده مي كنند. تعداد نفراتي كه از اين فيلم بازديد كرده اند به صورت يك عدد در زير ويديو نشان داده مي شود كه به اين عدد ويو گفته مي شود.
صفحه تجاري (بيزينس پروفايل) / Bussines account
بيزينس پروفايل در اصطلاحات اينستاگرام بدين معناست كه اگر شما قصد شروع كسب و كار اينترنتي را داريد، ميتوانيد با تبديل اكانت معمولي خود به اكانت بيزينسي، از قابليتهاي اختصاصي اينستاگرام در زمينه فروش محصول و تجارت الكترونيكي استفاده كنيد. اكانت بيزينسي فقط در حالت “Public” قابل فعال سازي است.
منشن / Mention
در صورتي كه فردي در پست، استوري يا كامنت، آيدي شما را به صورت “ID@” قرار دهد، اصطلاحا شما را منشن كرده است. افراد براي اينكه به شما اشاره كنند يا بخواهند نظرتان را به پست خاصي جلب كنند، شما را منشن ميكنند. فرد منشن شده از طريق اعلان در اينستاگرام متوجه اين موضوع ميشود.
آرشيو / Archive
در اصطلاحات اينستاگرام آرشيو به معناي بايگاني آمده است. شما ميتوانيد به جاي حذف پست هاي اشتراكي خود دست به آرشيو كردن آن ها ببريد؛ تا هروقت به آن احتياج داشتيد به راحتي برگردانيد.
سرچ ( جست و جو) / Search
نواري در اينستاگرام جهت جست و جوي موارد مورد نياز شما وجود دارد، كه به 4 گونه انجام ميپذيرد.
1 . بيشترين سرچ ها.
2 . سرچ در بين اكانت ها.
3 . سرچ در بين هشتگ ها.
4 . سرچ در بين مكان ها.
كالكشن / Collection
به معني كلكسيون در اصطلاحات اينستاگرام است. شما مي توانيد براي پستهايي كه سيو كرده ايد دسته بندي ايجاد كنيد، كه به اين عمل ايجاد كالكشن يا كولكسيون ميگويند.
اينسايت / Insight
در صورت بيزينس بودن اكانتتان ميتوانيد از اين قابليت استفاده كنيد؛ اين قابليت آمار پست ها و بازديد پيجتان را بر اساس بيشترين اينتراكشنها مثل تعداد ريچ (دسترسي)، ايمپرشن (تعداد بازديد)، تعداد فالو، لايك، كامنت و اشتراك گذاري را براي بازه زماني 7 روز تا 2سال در اختيارتان ميگذارد.
ريلز / Reels
ريلز (Reels) اينستاگرام، قالب جديدي از اشتراك گذاري محتوا در اين پلتفرم است، كه به شما امكان ميدهد تا ويديوهاي 15 ثانيهاي را با ديگران در يك فيد اختصاصي جديد ايجاد كنيد و به اشتراك بگذاريد.
دي اكتيو كردن / Deactive
دي اكتيو كردن اينستاگرام به معني حذف موقتي اكانت شماست. با غيرفعال كردن موقت اينستاگرام اطلاعات شما حذف نخواهد شد. براي بازگرداني اكانت ديسيبل شده كاربر ميتواند بعد از گذشت دو ساعت و ورود مجدد اكانت خود را فعال كند.
شادوبن / Shadowban
شدوبن در اصطلاحات اينستاگرام به معني عدم دسترسي محتواي شما براي كاربران است. شدوبن مسدودكردن و بلاك كردن محتواي كاربراني است كه محتوايي بر خلاف قوانين اينستاگرام منتشر ميكنند.
گايد / Guide
گايد در اصطلاحات اينستاگرامبه معني دسته بندي حرفهاي محتواهاي مرتبط پيج شماست. شما با دسته بندي پست اينستاگرام مي توانيد يك بخش ويژه راهنما براي همه مخاطب هاينان ايجاد كنيد.
تيك آبي / Blue mark
اين نشانها براي برجسته كردن حسابهاي واقعي طراحي شدهاند، به طوري كه كاربران اينستاگرام ميتوانند مطمئن شوند كه شخص يا برند مناسبي را دنبال ميكنند. علامتهاي آبي كوچكي كه نشان ميدهند اين پلتفرم تاييد كردها است كه حساب مورد نظر قابل اعتماد است.
ديليت اكانت / Delete account
ديليت اكانت به معناي حذف دائمي اكانت اينستاگرام است؛ و ميتوانيد از طريق لينك مراحل آن را ياد بگيريد.
فيك (جعلي) / Fake
برخي صفحات در اينستاگرام فالوورهاي زيادي دارند اما اگر به ليست دنبال كنندگان آنها سر بزنيد، اكثر آنها غيرواقعي هستند و هويت واقعي ندارند. كه به معناي فيك بودن آن صفحه ها است.
فيلتر / Filter
فيلتر همان افكتهاي رنگي است كه براي اشتراك عكس و فيلم در دسترس شما قرار ميگيرد. از اين فيلترها ميتوانيد براي زيبايي بيشتر پستهايتان استفاده كنيد.
پست مشترك / Collab
پست مشترك يا پست دو نفره اينستاگرام امكان گذاشتن يك پست مشترك را به صورت همزمان در دو اكانت مختلف براي شما فراهم ميكند. و پس از اشتراك گذاري پست به جاي نمايش يك پروفايل به عنوان منتشر كنندهي پست، دو پروفايل برايتان نشان خواهد داد.
و در آخر
اگر فكر ميكنيد در رابطه با اصطلاحات اينستاگرام، در اين مقاله اصطلاح مهمي از قلم افتاده، يا نظر و پيشنهادي داريد لطفا از طريق بخش ديدگاه ها با ما در ميان بگذاريد.
با تشكر.